Landsväg
Lammhultcyklisterna preview

Klungkörning


Hur cyklar man i klunga?

Naturligtvis finns det många sätt att cykla i klunga och här går vi igenom tre vanliga metoder.

Metod 1.

Belgisk kedja – Två led rotation högervarv (eller vänster också även om det är ovanligare, används vid kantvindskörning). Viktigt är kontinuerlig rotation, dvs ingen stannar kvar framme utan kedjan rullar på hela tiden - som kallas det tvåpar)

  1. Båda leden skall ha nästan samma hastighet.
  2. Ta god tid på dig att växla 10-15s (då pratar jag inte om cykelns växlar).
  3. När du går in längst fram håll koll på att du lägger dig direkt framför cyklisten du nyss hade bredvid dig. Om det skapas en lucka på 2-3 meter bakom dig har du varit för het på gröten. Ett bra sätt att få ner farten är att växla ner en växel.
  4. När du är längst bak och går ut i ytterled så växla upp en växel igen samt säg till cyklisten du hade framför dig i innerled att du är siste man. På så vis vet han att det är hans tur att byta led.
  5. Om du är trött och behöver vila på sista rulle så ropa till den framför att han skall "ta sista rullen".
  6. När detta börjar funka är det timing och att tighta till gruppen som kan förbättras.

Metod 2.

Tvåpar – Nästan som belgisk kedja men "paren" ligger kvar framme en stund innan man växlar. I övrigt läs punkterna under belgisk kedja.

Metod 3.

Ett led – Här ligger alla på ett led och när den som dragit fått nog viker han/ hon av vänster (vanligen). OBS! Ta en snabbtitt över axeln så att du inte svänger ut framför en bil som kör allt för nära. När du kommer längst ner i ledet fyller du på bakom och så fortsätter det så.

Md webp.net gifmaker
Md webp.net gifmaker2
Nyheter via RSS
Levererat av MyClub