Hur cyklar man i klunga?
Naturligtvis finns det många sätt att cykla i klunga och här går vi igenom tre vanliga metoder.
Metod 1.
Belgisk kedja – Två led rotation högervarv (eller vänster också även om det är ovanligare, används vid kantvindskörning). Viktigt är kontinuerlig rotation, dvs ingen stannar kvar framme utan kedjan rullar på hela tiden - som kallas det tvåpar)
- Båda leden skall ha nästan samma hastighet.
- Ta god tid på dig att växla 10-15s (då pratar jag inte om cykelns växlar).
- När du går in längst fram håll koll på att du lägger dig direkt framför cyklisten du nyss hade bredvid dig. Om det skapas en lucka på 2-3 meter bakom dig har du varit för het på gröten. Ett bra sätt att få ner farten är att växla ner en växel.
- När du är längst bak och går ut i ytterled så växla upp en växel igen samt säg till cyklisten du hade framför dig i innerled att du är siste man. På så vis vet han att det är hans tur att byta led.
- Om du är trött och behöver vila på sista rulle så ropa till den framför att han skall "ta sista rullen".
- När detta börjar funka är det timing och att tighta till gruppen som kan förbättras.
Metod 2.
Tvåpar – Nästan som belgisk kedja men "paren" ligger kvar framme en stund innan man växlar. I övrigt läs punkterna under belgisk kedja.
Metod 3.
Ett led – Här ligger alla på ett led och när den som dragit fått nog viker han/ hon av vänster (vanligen). OBS! Ta en snabbtitt över axeln så att du inte svänger ut framför en bil som kör allt för nära. När du kommer längst ner i ledet fyller du på bakom och så fortsätter det så.