Cykeltekniska tips
- Försök att köra avslappnat.
- Svänger gör man med hela kroppen, inte bara genom att vrida styret.
- I en sväng bör du hålla innerpedalen högt.
- Blicken långt fram (eller så gott det går i en klunga).
- Använd helst inte bromsarna överhuvud taget i klungan. Försök att väja eller jobba med vinden i mesta möjliga mån.
- Om du behöver resa dig i klungan – lägg i en högre växel och res dig med tryck på pedalerna annars kommer ditt bakhjul att åka ca 50 cm bakåt.
- En hel cykel fungerar bättre och är både roligare och säkrare. Se över din cykel och du kommer att ha en trevlig tur.
- När du är törstig – drick i möjligaste mån när du är längst bak i klungan.
Generella saker att tänka på
(När vi pratar om social träning – tävling är naturligtvis något helt annat, men det kan vi gå igenom någon annan gång)
- När vägen blir smal så övergå till ett led, den som för närvarande ligger främst sträcker upp ett finger i luften (alla tecken repeteras bakåt i klungan) och tar det lugnt i ca 30 sek så att gruppen hinner rätta in sig i ett led. Detta går till så att högerledet släpper in enligt kugghjulsprincipen.
- När det åter blir bredare väg så återgå till två led, den som för närvarande ligger främst sträcker upp två fingrar i luften (detta tecken repeteras naturligtvis också bakåt i klungan) och återigen tar vi det lugnt i ca 30 sek så att gruppen hinner komma tillrätta. När siste man kommit rätt så kan han med rösten meddela framåt att svansen är på plats. Meddelanden framåt i klungan sköts med rösten.
- I uppförsbackar är det trycket på pedalerna som skall vara konstant, inte hastigheten. Med andra ord kan hastigheten gå ner väsentligt i en uppförsbacke.
- I utförsbackar - behåll trycket på pedalerna när du ligger längst fram (Obs - inte öka trycket vilket är lätt hänt även i utförsbackar).
- Bildas en lucka så täpp till den så mjukt som möjligt. (Dvs. spurta inte och sedan bromsa.)
- Efter en sväng så tar man det även lugnt för att förhindra så kallad dragspelseffekt.